30 de gener del 2014

REFLEXIÓ DELS PROJECTES D'INNOVACIÓ

Les últimes sessions prèvies a l'examen les vàrem dedicar a l'exposició dels projectes innovadors, aplicats a l'àmbit educatiu, en els quals s'integren les TIC. Aquests projectes els hem estat realitzant amb el nostre grup al llarg del semestre a l'hora que integraven conceptes i continguts que treballàvem a classe o que recullen les lectures de la bibliografia bàsica.

El primer que destacaria en aquest sentit és la gran varietat de propostes que varen sorgir, moltes d'elles de gran interès. A nivell personal destacaria la meva satisfacció en la realització del projecte d'innovació de l'assignatura, ja que es tracta d'una activitat que surt de l'aula i que requereix, en certa manera, un nivell òptim de creativitat i imaginació alhora que portem la teoria a la pràctica. En unes circumstàncies diferents, en les quals comptéssim amb més temps, penso que hagués estat atractiu i original poder-los dur a terme. De totes maneres però, penso que projectes i activitats d'aquest tipus són molt interessants de realitzar, perquè no deixen de ser una aproximació a la nostra futura pràxis com a professionals de l'educació i, per tant, poder treballar en equip desenvolupant un projecte conjunt ens permet, també, entendre molt millor aspectes que únicament amb la teoria no haguessin estat assolits.

En el cas del meu projecte grupal, els meus companys i jo, vam decidir orientar-los vers el Cinema i l'Educació i, més concretament, en com es poden treballar diferents valors (cooperació, solidaritat, treball en equip, respecte mutu,...) en l'educació mitjançant el cinema. Penso que es tracta d'un tema interessant en el qual encara ens falta aprofundir i innovar, donat que la gran majoria de metodologies i dinàmiques d'aula que tenen per objectiu treballar el cinema es centren bàsicament en la visualització d'un film determinat. Així, doncs, penso que un projecte que integri el cinema des de totes les seves vessants, amb els alumnes fent de productors alhora que directors i actors d'un curtmetratge centrat en una determinada temàtica, ens permet treballar de forma integral i transversal el camp de cinema i sense perdre de vista els continguts curriculars, que també són importants.

Respecte la resta de projectes que es van presentar a l'aula jo en destacaria el projecte Vilafranca 2.0, que 3 companyes van realitzar, vinculat amb la realitat augmentada. Aquest és un camp (realitat augmentada) del meu interès, del qual en els pròxims anys m'agradaria aprofundir i conèixer més a fons, donat que mica en mica hem d'éssers conscients que la nostra societat avança cap a una cultura on les noves tecnologies cada cop obtenen més i més importància. Penso que tant aquest com el projecte presentat per en Josep Mª Silva sobre el M-Learning i els codis QR de Rubí, són projecte que no només aporten valor afegit a l'educació, sinó que tenen la capacitat d'engrescar i d'implicar a gran part de la comunitat educativa i, també, del poble en general.

Com a reflexió final m'agradaria destacar, de nou, la gran varietat de projectes que s'han realitzat en un mateix grup-classe, fet que encara ens ha d'encoratjar més a seguir treballant per millorar l'educació i aconseguint que les TIC en l'àmbit educatiu vagin molt més enllà de la mera instrumentalització de l'eina. Penso que no és una idea pas utòpica, sinó que és necessari que tots els professionals de l'educació siguem conscients d'això i anem tots a una perquè veient els resultats que han sortit d'una classe de 4t de Pedagogia, no m'imagino pas la gran quantitat d'idees interessants i innovadores que podrien sorgir en el conjunt de la societat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada