31 de gener del 2014

DE LA SUPUESTA RELACIÓN ENTRE TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN EDUCATIVA: ¿CUÁNDO LAS TIC MEJORAS LA EDUCACIÓN? - Alejandra Bosco Paniagua (2008)

El primer concepte que presenta l'autora en aquest article és el de Tecnologia Educativa, el qual en paraules de Bosco (2008) es basava en la millora de l'educació, una millora que es centrava bàsicament en "fer de l'acte educatiu un fet més eficaç i eficient, absolutament controlable". En els inicis d'aquest concepte, molts experts coincidien en afirmar que la tecnologia aplicada a l'educació es tractava de l'ús de certs coneixements científics per a dissenyar i desenvolupar els processos educatius. A nivell d'innovació, des d'una perspectiva com aquesta, Bosco(2008) afirma que la innovació és entesa com la "selecció del mitjà més eficaç per aconseguir un fi determinat".

El problema però, de voler controlar el procés d'educació per tal de preveure els resultats és el fet de concebre l'educació com un procés tancat i, en certa manera, previsible, en el qual l'eficàcia es converteix en la principal característica. Són estrictament necessaris els objectius d'aprenentatge i una certa previsió sobre  les activitats ha desenvolupar, però SEMPRE hem de ser conscients que el grup de discents amb qui treballarem incidirà de manera important també en la dinàmica de l'aula. Personalment, penso que es tractaria d'un greu error concebre l'educació com a quelcom previsible, donat que no existeixen dos actes didàctics iguals, encara que els agents intervinents siguin els mateixos. 

En l'article l'autora també parla del suposat valor neutral de la tecnologia, suposat en el sentit que fins els anys 60 aquesta era la concepció que es tenia. Anys més tard, aquesta ha estat una concepció que ha anat perdent força, donat que mica en mica hem estat capaços d'entendre que darrera de la ciència i la tecnologia i els avenços que s'assoleixen hi ha uns determinats interessos per parts d'uns pocs. És per això que aquesta concepció va anar evolucionant cap a una perspectiva de les tecnologies com a construccions socials.

M'agradaria destacar, també, algunes de les suggerències que l'autora (Bosco, 2008) fa per tal de contribuir a fer un ús cognitiu de les TIC:

  • Allò rellevant sempre ha de ser lo educatiu, no lo tecnològic
  • Les TIC són un recurs més, el que realment promou un tipus o altre d'aprenentatge és el mètode que utilitzem
  • Els alumnes han d'aprendre fent ús de les TIC, el no es tracta d'usar l'ordinador per usar-lo, sinó que l'alumne ha d'aprendre mentre en faci ús d'aquest.
  • Les TIC tenen un paper vital en els processos d'aprenentatge col·laboratiu
  • És important fet explícit, no només l'objectiu d'aprenentatge i els continguts, sinó també el tipus d'habilitat que pretenem desenvolupar

En l'educació MAI podem arribar a controlar totes les variables intervinents en el procés d'ensenyament-aprenentatge, ni tan sols el fet d'establir i definir uns objectius ens assegura l'èxit de l'educació, parlant en termes d'eficàcia. La tecnologia en aquest sentit ha d'ésser un a més a més, un recurs que faciliti l'aprenentatge  alhora que fomenti la interacció docent-discents i, també, entre discents. De tota manera hem de ser conscients que l'èxit o fracàs de la incorporació de les TIC en educació dependrà, en gran mesura, de l'ús que nosaltres en fem d'aquestes i el sentit que els hi vulguem donar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada