El passat divendres 25 d'Octubre vam rebre la visita del professor Josep Mª Silva que actualment treballa com a Gestor Territorial de l'Àrea TIC al Vallès Occidental, malgrat ha treballat també en l'àmbit de l'educació formal com a mestre, coordinador de cicle, cap d'estudis i director.
En Josep Maria Silva ens va presentar el M-Learning o també conegut com aprenentatge electrònic mòbil, el qual podríem definir com una "metodologia d'ensenyament i aprenentatge basada en l'ús d'aplicacions dels dispositius mòbils, especialment aquells amb connectivitat a internet". Especialment ens va presentar alguns dels projectes, en què ell mateix ha participat, vinculats amb els codis QR i la Realitat Augmentada.
Avui en dia quan parlem de les noves tecnologies, a nivell educatius, tendim a imaginar-nos l'ordinador, el portàtil de cada alumne, la pissarra digital i/o altres recursos online, però en canvi ens és difícil pensar directament en els dispositius mòbils i la seva possible aplicació en l'educació. No podem negar que el telèfon mòbil s'ha convertit en l'acompanyant del nostre dia a dia i és per això que s'ha de treballar i explorar aquesta vessant més educativa, ja que realment ens trobem davant d'un món ple d'oportunitats.
Els codis QR i la Realitat Enriquida:
Aquests són dos conceptes que van íntimament lligats, és a dir, podem dir que un dels avantatges que ens ofereixen els codis QR és la possibilitat d'enriquir la realitat. Aquest és un procés desconegut però cada cop més freqüent i que es basa en aportar informacions complementàries (vídeos, àudios, imatges, sistemes de resposta ràpida,...) a la informació que nosaltres accedim.
Els codis QR (Quick Response Code) "són una evolució dels codis de barres tradicionals a un format bidimensional decodificable des d'un simple dispositiu mòbil o PC amb càmera de fotos i el software lliure adequat". La principal avantatge d'aquest és la quantitat de caràcters que hi poden emmagatzemar, donat que un codi de barres tradicional no permet introduir més de 2710, però en canvi amb el codi QR en podem afegir fins a 7089.
Però quin tipus d'informació podem incloure-hi? Bé el contingut d'un QR pot ser des d'un simple text fins a una trucada de telèfon, imatges, sons, vídeos, VCard, SMS,... Així, doncs, veiem com a partir d'un simple codi podem accedir fàcil, ràpid i de forma directa a una gran quantitat d'informació, disponible per a tothom qui pugui llegir el codi QR en qüestió.
Tot seguit, a mode de demostració, adjunto un codi QR que jo mateix he creat, a partir del qual es pot accedir a la meva VCard personal que des d'avui trobareu penjada en el blog:
Exemple de codi QR |
Un altre avantatge important que ens ofereix el fet d'accedir a les pàgines web a través dels codis QR és la possibilitat d'afegir, modificar i crear nova informació en aquesta web sense haver de canviar el QR, sempre que no canviem la URL què inicialment hem inserit. Avui en dia els codis QR cada cop són més habituals i els podem trobar tant en una targeta de visita, com en un diari o en qualsevol botiga.
Així, doncs, considero que encara ens queda molt per a descobrir en relació als codis QR i la seva possible aplicació en l'educació, però sí que és important que comencem a treballar amb aquest i molts altres recursos tecnològics, de caire innovador, i d'un immens potencial educatiu per tal de poder incloure'ls en futurs projectes curriculars. Aquest és un aspecte que actualment, ja s'ha treballat a la població de Rubí, amb un projecte entre l'Ajuntament i alguns centres educatius del municipi i que ha tingut molt bona resposta per part de la població així com les escoles, els docents i, sobretot, els alumnes.
Podries calificar l'experiència presentada com a innovadora: si, no, perquè
ResponEliminaSi analitzem un projecte com aquest des d'una perspectiva innovadora de l'educació, penso que es tracta d'una experiència completament innovadora.
ResponEliminaD'una banda, si ens centrem en els codis QR, hem d'ésser conscients que no són més que una evolució del que tradicionament hem conegut com a Codi de Barres. El fet de poder inserir una gran quantitat d'informació i, en casos com aquest, treballar-ho des de les aules amb infants i adolescents és un dels aspectes que el doten d'aquest tret innovador.
D'altra banda, el fet de necessitar un dispositiu mòbil o 'tablet' que ens permeti reconèixer i llegir els codis QR és un altre dels trets característics de l'experiència i que trenca amb falses creences o tabús entre l'educació i l'ús del telèfon mòbil.
A més a més, jo en destacaria el caràcter transversal del projecte/experiència, pel fet que no només involucra una escola, sinó que es tracta d'un projecte desenvolupat a nivell municipal (Rubí) entre diferents escoles i on es pretén involucrar, també, a la resta de població de la localitat.