El concepte de Web 2.0 sorgeix al voltant de l'any 2000 i la principal característica del sistema 2.0 és la manera en què es construeix la informació així com també la distribució de serveis o la col·laboració entre persones. A més a més, es tracta d'un sistema que no requereix un gran coneixement en la matèria per poder publicar informació a internet.
Però quina és la diferència entre la Web 1.0 i la Web 2.0? A continuació adjunto un vídeo que considero que és molt representatiu i que ens ajuda a diferenciar molt bé entre tots dos conceptes.
Un cop feta la diferenciació entre tots dos conceptes i haver-nos introduit en el món de la Web 2.0 en podem destacar que els principis d'aquest conjunt de llocs web. Així, doncs, els principis de la Web 2.0 són:
Però quina és la diferència entre la Web 1.0 i la Web 2.0? A continuació adjunto un vídeo que considero que és molt representatiu i que ens ajuda a diferenciar molt bé entre tots dos conceptes.
Un cop feta la diferenciació entre tots dos conceptes i haver-nos introduit en el món de la Web 2.0 en podem destacar que els principis d'aquest conjunt de llocs web. Així, doncs, els principis de la Web 2.0 són:
- La web com plataforma
- Aprofitament de la intel·ligència col·lectiva. El fet de poder compartir informació amb la resta del món és el que facilita el foment d'aquesta intel·ligència col·lectiva
- La gestió de la base de dades com a competència bàsica
- Model de programació lleugera, cerca la simplicitat. El fet de poder utilitzar-les en línia és el que motiva que aquestes hagin de ser el més simple possible en relació al seu ús.
- Software no limitat a l'ús d'un sol dispositiu. Normalment totes les aplicacions tenen una versió per a l'ordinador, el telèfon mòbil, la tablet,...
Per tant, si partim d'aquests principis considero que hi ha dues idees bàsiques a destacar i que hem d'ésser capaços de relacionar sempre amb la sistema de Web 2.0. D'una banda el concepte de web com a plataforma que ens permet continuar treballant amb molta simplicitat, fet que ens ajuda a apropar les noves tecnologies a tothom. D'altra banda, és important destacar aquest tothom, ja que amb la Web 2.0 la informació no depèn únicament del WebMàster o Administrador, sinó que els usuaris, les persones som les encarregades de crear, construir i compartir la informació entre nosaltres, introduint el concepte d'intel·ligència col·lectiva.
Alejandra Bosco per la seva part ens aporta en una de les entrades del seu blog un esquema que reflecteix de forma molt sistematitzada les diferents aplicacions que pot tenir el sistema Web 2.0 i que van molt vinculades als principis anteriorment esmentats, els quals també apareixen en aquest esquema.
Aquest esquema ens permet apreciar la multivarietat de funcions que ofereix la Web 2.0 i que els usuaris podran desenvolupar depenent de l'ús que aquests en vulguin fer. De totes formes són trets característics de l'entorn 2.0 la interacció entre persones, la gestió de la informació així com poder compartir aquesta. En recursos online de què disposem són innombrables i és per això que nosaltres, els usuaris, hem d'ésser capaços de fer un bon ús d'aquest sistema 2.0, per tal d'aprofitar les potencialitats i avantatges que aquest ens ofereix.
En relació a l'àmbit educatiu la Web 2.0 ha suposat un avenç important, ja que l'ús de les diferents plataformes web com blogs, wikis, aules moodle,... ha facilitat la construcció del coneixement, si parlem des d'una perspectiva constructivista de l'aprenentatge, donat que més enllà del simple ús d'un ordinador, aquests i molts altres recursos ens ajuden a fomentar la interacció entre els alumnes (també entre docent-discent) així com també el fet de crear un bon clima d'aprenentatge.
Així, doncs, considero que la Web 2.0 ha resultat ser un avenç importantíssim en l'àmbit de les noves tecnologies però també a nivell educatiu, gràcies a la possibilitat de poder compartir tota la informació que desitgem fomentant, doncs, el treball en xarxa dels diferents usuaris que hi participen. En el cas del context del grup-classe destacaria el treball cooperatiu-col·laboratiu fomentant un bon ambient d'aprenentatge, on els alumnes són els encarregats del seu propi procés d'E-A i, per tant, participen de forma activa en aquest.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada