27 de novembre del 2013

Les tauletes digitals en l'àmbit educatiu - PERE MARQUÈS

El passat divendres 15 de Novembre ens va visitar en la sessió de l'assignatura de Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement en Pere Marquès professor recentment jubilat de la Universitat Autònoma de Barcelona, per a parlar de l'ús de les tauletes digitals a les aules.

Perquè considerem que és imprescindible incorporar les TIC a l'Educació?(Tres grans raons):
  • Competència digital informacional de l'alumnat: És una obligació, com a futurs educadors que serem, que totes les persones que passen per les nostres mans adquireixen una certa competència digital i, per tant, saber moure's per internet, fer una cerca determinada, crear informació,... amb intel·ligència. Això només serà possible mitjançant la pràctica, aquesta és la capacitarà i dotarà de certes competències als alumnes per a saber moure's amb criteri i treballar per internet.
  • Actualització curricular. Avui en dia la presència de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a les aules és total sigui quina sigui la matèria i, precisament, aquesta inclusió de les TIC a les aules implica una necessària actualització curricular.
  • Innovació metodològica. En general els educadors estem fent les coses malament a les aules, és impensable presentar amb els recursos que tenim avui en dia percentatges de fracàs escolar de fins a un 30%. Si sense tecnologia no acaben de trobar la manera de funcionar, no és possible millorar aquestes dades amb la inclusió de les noves tecnologies? La tecnologia serà bona només en alguns casos però és imprescindible que sapiguem fer un bon ús d'aquesta.
Segons el vostre parer quins avantatges i inconvenients aporten les tauletes digitals quan entren a les aules-classe? On veieu que està el valor d'afegit?
Un primer avantatge a destacar és l'alt component motivacional que té una tauleta digital vers el tradicional llibre de text, en aquest sentit doncs, penso que la motivació dels alumnes per aprendre pot ser realment superior a la que habitualment. D'altra banda destacar-ne també la multivarietat de recursos que una eina tecnològica com la tauleta digital ens ofereix, és a dir, aquesta té una gran multifuncionalitat així com també multitud d'aplicacions interessants de poder aplicar en l'àmbit educatiu.

En relació als inconvenients, deixant de banda l'elevat cost econòmic d'aquestes donat que entenem que l'escola ja disposa d'aquestes, penso que l'inconvenient clau el trobem amb la metodologia a desenvolupar a classe, és important fomentar un bon clima d'aprenentatge i, per tant, treballar amb una metodologia que afavoreixi l'aprenentatge profund. És precisament aquesta idea la que destacaria com un dels valors afegits que en destacaria de l'ús de les tauletes digitals a les aules. És important, també, no passar per alt les possibles distraccions que poden patir els alumnes, ja que normalment són els primers experts en aquestes eines i, per tant, el seu domini els permet treballar i distreure's més fàcilment. Així, doncs, tornaria a incidir en la importància de la metodologia del docent a l'aula, ja que una bona adequació d'aquesta la que ens assegurarà grans resultats en aquest sentit.

Quin impacte hi ha o hi pot haver en l'aprenentatge dels nostres alumnes quan s'utilitzen les tauletes digitals? Creieu que milloren el seu rendiment acadèmic?
En aquest cas, tornaria a destacar l'elevat component motivacional que comporta l'ús de recursos i diferents eines innovadores, especialment en quant les TIC. Aquesta motivació és la que ens ha de permetre fomentar un bon ambient de treball, treballant aspectes com la cohesió de grup, el treball en equip, cooperació,... En relació al rendiment acadèmic penso que es tracta d'un element molt relatiu, perquè el rendiment acadèmic el podem mesurar numèricament, per les notes que obtenen o bé en termes més abstractes com la participació a l'aula, l'elaboració de les diferents activitats,... És per això que considero que són una eina molt important que fent-ne un bon ús pot suposar unes avantatges enormes en relació al procés d'E-A dels alumnes, però és important saber el com fer-ho, com treballar-ho i, també, el com avaluar-ho.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada