Aquesta entrada corresponent a la 3ª sessió de l'assignatura Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement es dividirà en dos eixos. En primer lloc realitzaré un anàlisi sobre la meva experiència amb les tecnologies i l'ús que n'he fet d'elles, sempre educativament parlant. A continuació passaré a fer un anàlisi d'un projecte educatiu basat en les noves tecnologies, en el qual tractaré d'identificar la finalitat d'aquest, ja sigui reproductiva, interactiva i/o transformadora.
Experiències pròpies:
Si realitzo un feed-back de les meves experiències multimèdia, puc dir que la gran majoria s'han regit per la metodologia típica en un context d'aula-classe i assistir a una presentació de diapositives per mitjà del programa Microsoft Power Point. Si bé és cert que en el primer curs del Grau de Pedagogia, en l'assignatura de Comunicació i Interacció Educativa (TIC) vam realitzar una activitat diferent, la qual requeria un nivell important de creativitat i anàlisi d'informació.
Els objectius de l'activitat era realitzar un anàlisi de l'ús de les tecnologies en una escola de primària per, posteriorment, plasmar-ho en un vídeo propi. Així, doncs, podem dir que els eixos d'intervenció d'aquesta activitat eren els següents:
Els objectius de l'activitat era realitzar un anàlisi de l'ús de les tecnologies en una escola de primària per, posteriorment, plasmar-ho en un vídeo propi. Així, doncs, podem dir que els eixos d'intervenció d'aquesta activitat eren els següents:
- Recollida d'informació sobre les activitats que es realitzen a l'escola en qüestió
- Anàlisi de la informació i selecció dels continguts més importants
- Representació de la informació en format audiovisual
Atenent als diferents eixos d'intervenció que presenta l'activitat, penso que podem dir que es tracta d'una activitat amb trets transformadors, ja que requereix d'un important treball de recollida, anàlisi i reproducció de la informació.
A continuació adjunto el vídeo resultant de l'activitat que facilitarà la comprensió dels present anàlisi.
Programa Escuela 2.0:
A continuació analitzaré el projecte ESCUELA 2.0 que desenvolupa el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte en col·laboració amb l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF). Aquest és un programa que té com a objectiu principal "poner en marcha las aulas digitales del siglo XXI, aulas dotadas de infraestructura tecnológica y de conectividad".
Pel que fa al desenvolupament del mateix, aquest ho fa per mitjà de 5 eixos d'intervenció que són:
A continuació analitzaré el projecte ESCUELA 2.0 que desenvolupa el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte en col·laboració amb l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF). Aquest és un programa que té com a objectiu principal "poner en marcha las aulas digitales del siglo XXI, aulas dotadas de infraestructura tecnológica y de conectividad".
Pel que fa al desenvolupament del mateix, aquest ho fa per mitjà de 5 eixos d'intervenció que són:
- Aules digitals
- Garantitzar la conectivitat a Internet
- Promoure la formació del professorat
- Generar i facilitar l'accés a materials digitals educatius
- Implicar als/les alumnes i a les seves famílies
Un cop recollits els diferents eixos d'intervenció de què consta el programa, penso que es tracta d'un projecte més aviat reproductiu malgrat també pretén fomentar la interacció dels i de les alumnes a l'aula així com entre l'escola i les famílies. El fet de catalogar-lo més aviat com un programa reproductiu és deu a la formulació del quart eix d'intervenció que especifica el següent:
- Generar i facilitar l'accés a materials digitals educatius ajustats als dissenys curriculars tant per a professors/es com per a l'alumnat i les seves famílies
Així, doncs, penso que la intenció d'ajustar els materials digitals als dissenys curriculars representa una normativitat que em fa pensar més aviat en la finalitat reproductiva del projecte.
Afortunadament, tot i que "l'intenció és ajustar els materials digitals als dissenys curriculars" hi ha molt centres que no treballen a partir de llibres de text, i per tant, no fan aquest us. És a dir, cada centre mitjançant el desenvolupament del seu projecte de centre, pot també canviar el signe "reproductiu" d'aquest projecte. Et proposo un que ha fet un desenvolupament molt interessant: http://insestatut.cat/index/index.php/projectes/projecte-1x1
ResponElimina