En el capítol 16 del llibre Políticas educativas y buenas prácticas con TIC, que rep el mateix nom que el títol d'aquesta entrada, Alicia Gonzalez y Manuel Rodríguez ens presenten el cas d'una escola d'Andalusia que realitza un canvi en el seu model educatiu i que té com a eix principal la inclusió de les TIC en els diferents processos d'ensenyament-aprenentatge. Així, doncs, aquesta entrada anirà dedicada a fer un anàlisi d'aquest projecte relacionat amb el Software lliure (llibre digital) i que és considerat per les autores com a bona pràctica amb les TIC.
En primer lloc és important destacar la corrent filosòfica que caracteritza aquest projecte que és el constructivisme social. Des d'aquesta corrent es considera que són els propis individus els que elaboran el seu coneixement a partir del que ja saben així com també les relacions/interaccions socials. Alguns de les característiques d'aquest corrent són:
- Els individus són els encarregats de construir el seu propi coneixement per mitjà de la interacció social
- A l'escola, l'alumne participa com agent actiu en el seu procés d'aprenentatge juntament amb el grup d'iguals
- El llenguatge és l'eina d'aprenentatge per excel·lència, ja que és el vehicle principal de la interacció social
En aquest sentit, doncs, destacar aquesta filosofia que persegueix l'equip docent del centre educatiu i que pretén que siguin els alumnes una part activa en els processos d'aprenentatge, amb l'ajuda de les tecnologies, deixant de banda el tradicional conductisme. És important, per tant, tenir en compte que en aquest cas l'ús de les TIC és el mitjà per assolir el propòsit del projecte, que no és altre que "estimular l'interès i la motivació dels estudiants en el procés d'aprenentatge".
Seguint en aquesta línia, si ens centrem en les competències que un projecte com aquest desenvolupa en els alumnes, podem destacar les següents competències i/o habilitats:
- Competència digital
- Tractament de la informació
- Comunicació lingüística
- Aprendre a aprendre
D'altra banda penso que és important tenir en compte la implicació del professorat, sinó tot una part important d'aquest, en el disseny i desenvolupament d'un projecte com aquest, ja que en cas de no ésser així el projecte molt segurament no hagués estat possible. Una de les claus en aquest sentit ha estat la motivació que el professorat ha trobat a través de la tecnologia –tal i com afirma el coordinador del projecte TIC–.
En relació a la innovació educativa que aquest projecte representa per al món educatiu, vull fer esment d'una de les idees que s'esmenten en el text i és que gràcies a aquest projecte, el centre educatiu ha aconseguit "reforçar les metodologies d'aprenentatge significatiu [...] fent de l'alumnat una part implicada en l'elaboració de continguts i reforçant, per tant, la seva capacitat creativa i de motivació".
Finalment, a nivell de reflexió, penso que és important tenir present les TIC (o TAC segons com ho mirem) en el nostre dia a dia com a professionals de l'educació, ja que són una eina que ens ajudaran a innovar en les nostres pràctiques educatives. Aquesta innovació, però, l'hem d'aconseguir des de la motivació dels alumnes i mitjançant processos d'aprenentatge actius que els permetin crear els seus propis coneixements sense que l'escola sembli, doncs, una adoctrinació.
Finalment, a nivell de reflexió, penso que és important tenir present les TIC (o TAC segons com ho mirem) en el nostre dia a dia com a professionals de l'educació, ja que són una eina que ens ajudaran a innovar en les nostres pràctiques educatives. Aquesta innovació, però, l'hem d'aconseguir des de la motivació dels alumnes i mitjançant processos d'aprenentatge actius que els permetin crear els seus propis coneixements sense que l'escola sembli, doncs, una adoctrinació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada